De rug laten kraken: Wel of niet?

Standaard

Het kraken van de rug kan goed aanvoelen, maar het is het veiligst als u het aan een professional overlaat, omdat het kraken van uw eigen rug kan leiden tot verrekte spieren of gespannen pezen. Als u het met mate doet, heeft u minder kans op gevaarlijke bijwerkingen. We hebben waarschijnlijk allemaal wel eens onze rug gekraakt, en het gaat goed, toch? Als u echter een rugkraker wordt door er een gewoonte van te maken, kan uw gewrichtspijn zelfs ernstig erger worden.

 

Wat is rug kraken?

U bent waarschijnlijk bekend met het geluid en het gevoel van het kraken van uw rug en gewrichten, maar weet u wat precies het bevredigende knallende geluid veroorzaakt? Het krakende geluid is eigenlijk het vrijkomen van koolstofdioxidegas dat zich ophoopt in een verbinding.

 

Kan iemand anders uw rug kraken?

U kunt het beste een professional (lees: niet een vriend) bellen of het wel of niet kraken van uw rug geschikt is voor uw specifieke omstandigheid. Idealiter wilt u de oorzaak achterhalen waarom u de behoefte voelt om uw rug te kraken. Een chiropractor of fysiotherapeut zijn beiden opgeleid om de noodzaak en oorzaak van rugklachten te beoordelen. Men benadrukt ook hoe belangrijk het is om een ​​professional te zoeken om uw rug te kraken. In tegenstelling tot een fysiotherapeut of een chiropractor die precies het niveau van de wervelkolom kan kraken dat zij nodig achten, richt u bij het kraken van uw eigen rug misschien een gebied dat al onder spanning staat of compenseert u andere segmenten door abnormale bewegingspatronen. Ook kan het regelmatig kraken van uw rug gewoon een andere manier zijn om het probleem te verlengen of te maskeren, in plaats van het aan te pakken. Aan het einde van de dagis het aan te raden om eerst een professional te raadplegen.

 

De laatste afhaalmaaltijd

Uw rug laten kraken, hoewel verleidelijk, is niet veilig om het zelf te proberen. Als u ongemak ervaart, breng dan een bezoek aan uw lokale fysiotherapeut of chiropractor in de omgeving Nijmegen om de oorzaak van de spanning te achterhalen en probeer ondertussen een paar aanbevolen rekoefeningen om de druk opnieuw te beleven