Wat is een SWOT analyse en hoe werkt deze voor jouw business?

Standaard

Wat is een SWOT analyse?

Een SWOT analyse is een manier om naar de positie van je bedrijf te kijken. Dit gebeurt zowel intern als extern. Je leert zo om op nieuwe manieren naar je eigen processen en je marktomgeving te kijken. Het bestaat uit vier onderdelen: sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen. De term SWOT is de afkorting van eerste letters van deze termen in het Engels. Je ontdekt hoe jouw bedrijf exact in elkaar steekt. Punten waarmee jij in de ogen van klanten kunt scoren en punten waar nog een groeimogelijkheid ligt krijg je hiermee inzichtelijk. Tevens weet je hoe jouw marktomgeving eruit ziet. Heeft het zin om met bepaalde concurrenten te strijden om de nummer één positie in Google? Of is de toekomst van je business bijvoorbeeld erg onzeker door de gevoeligheid voor trends? Een SWOT analyse vertelt het jou allemaal.

Waarom een SWOT analyse maken belangrijk is

Als je de SWOT analyse compleet invult heb jij een sterk marktaandeel. Je weet dan namelijk precies hoe jij in de markt staat. Zijn er dingen waar jij bij het introduceren van een nieuw(e) product of dienst rekening mee moet houden? En hoe ziet de toekomst er in jouw branche uit? Ga jij veel last krijgen van concurrentie of blijf jij stevig aan de top? Al deze zaken hebben invloed op hoe jij je marketing inzet. Dit heeft op haar beurt dan weer invloed op de manier waarop jouw business (online) gaat groeien.

Hoe maak je een goede SWOT analyse?

Het uitvoeren van een analyse als deze moet gedaan worden door een groep mensen. Het liefste zet je hiervoor tenminste één verantwoordelijke voor elke afdeling binnen je onderneming in. Als je de SWOT door één individu binnen je onderneming laat doen bestaat de kans dat deze met oogkleppen kijkt en dat je een niet compleet beeld schetst. Vervolgens moet deze groep aan de slag met een interne en externe analyse. Zaken als een klantenanalyse, concurrentenanalyse en een onderzoek naar de waardeketen binnen de onderneming komen langs. Zorg er ook voor dat je je financiële plaatje goed op orde hebt. Het is lastig om bepaalde keuzes te maken in je marketing als je niet precies weet hoe je er financieel voor staat. Ook daarbij helpt deze analyse.

Een SWOT analyse invullen kost tijd

Het invullen van deze SWOT analyse is niet binnen een halfuur gedaan. Je doet er verstandig aan om hier goed voor te gaan zitten. Het gaat immers om een complete analyse van de interne en externe omgeving van je bedrijf. Deze informatie is van grote waarde in je latere marketingkeuzes. Zorg dus dat je altijd terug kunt vallen op een waardevolle en goed uitgevoerde SWOT analyse.

https://www.omcbase.nl/swot-analyse/