Ondernemers blog
Image default
Woningen

Het beheer van uw huurwoning uit handen geven aan een verhuurmakelaar in Utrecht

Bij de meeste mensen is het bekend dat een verhuurmakelaar een bemiddelende rol speelt tussen de verhuurder van een woning en een potentiële huurder. Maar wist u dat de rol van die eerstgenoemde niet per definitie ophoudt bij het ondertekenen van het huurcontract? Tal van makelaars bieden namelijk ook dienstverlening op het gebied van huurwoningbeheer. Dit betekent dat niet u als verhuurder zelf, maar uw makelaar als aanspreekpunt voor allerhande zaken fungeert.

 

U bepaalt welke taken u overdraagt

Het overlaten van het beheer van uw huurwoning aan een verhuurmakelaar Utrecht heeft als grote voordeel dat u veel tijd bespaart. Wanneer u een druk dagelijks leven leidt, niet in de buurt woont of wellicht zelfs in het buitenland woonachtig bent, is dit een ideale oplossing. Van technische problemen in de woning die opgelost moeten worden tot de jaarlijkse indexatie van de hoogte van de huur: samen met een verhuurmakelaar bepaalt uat de professional voor u regelt.

 

Uw tijd en privéleven beschermen

De woningbezitters die ervoor kiezen om het beheer van hun huurwoning aan een verhuurmakelaar in Utrecht over te laten, noemen tijdsbesparing en de bescherming van hun privéleven als belangrijkste redenen hiervoor. Wanneer u een druk leven leidt en ’s avonds eindelijk tijd heeft voor uw gezin, zit u waarschijnlijk niet op een telefoontje van de huurder te wachten, hoe gerechtvaardigd deze ook is. In plaats van uw telefoonnummer toetst de huurder die van de makelaar in. Het enige waar u rekening mee dient te houden, zijn vanzelfsprekend de kosten die aan het beheer zijn verbonden.

 

Een verhuurmakelaar in Utrecht bevindt zich dicht bij uw woning

Wanneer een professional in de buurt van uw huurwoning gevestigd is, maakt dit de uitvoering van zijn of haar taken nog gemakkelijker. Bij eventuele problemen of klachten kan een inspectie daardoor zo spoedig mogelijk plaatsvinden. Ook faciliteert die nabijheid in het geval van periodieke bezoeken.

 

Administratieve taken

Bij het uit handen geven van het beheer van hun huurwoning denken de meeste woningbezitters voornamelijk aan de praktische voordelen daarvan. Maar heeft u zich wel eens bedacht welke financieel-administratieve zaken een verhuurmakelaar u ook uit handen kan nemen? Hij of zij bewaakt betalingen en eventuele huurachterstanden, verzorgt aanmaningen, neemt de algemene administratie voor zijn rekening en verricht namens u dringende betalingen, bijvoorbeeld bij (hogere) onvoorziene kosten.

 

Wat valt niet binnen het takenpakket van een verhuurmakelaar in Utrecht?

Wanneer u het bovenstaande leest, lijkt u met het in de arm nemen van een verhuurmakelaar comfortabel achterover te kunnen leunen. Dat is bijna helemaal waar. Want alhoewel de professional ervaren is in het ontzorgen van verhuurders, kan hij in bepaalde situaties geen rol spelen. Bijvoorbeeld wanneer er sprake is van een conflict. Dit dient door de huurder en de verhuurder opgelost te worden, tenzij blijkt dat de makelaar onvoldoende oplettend was bij het sluiten van de huurovereenkomst. In dat geval is niet aan de zorgplicht gedaan. Dit soort situaties komt echter op zeer beperkte schaal voor.