|
Je hoort het nu waarschijnlijk veel vaker, een beugel voor volwassenen. Je ziet het ook veel vaker dan vroeger. Vroeger hadden kinderen niet eens een beugel, heel sporadische zag je vroeger wel een kind met een beugel rondlopen. Nu heeft elk kind wel een beugel gehad en willen de ouders ook rechte tanden hebben. Het kan natuurlijk zo zijn dat de ouders een beugel nodig hebben voor medische reden. Dat hun schuine tanden andere moeilijkheden veroorzaakt. Vaak is het echter wel zo dat volwassenen een beugel nemen, zodat hun gebit er beter uitziet. “Orthodontie volwassene” is dus geen onbekend begrip voor velen meer. Wat voor velen ook geen onbekend begrip is, is “tand trekken”. Veel mensen hebben al wel eens een tand getrokken of weten hoe dat in zijn werking gaat. Toch hebben steeds meer ouderen een slecht gebit. Er is een onderzoek geweest onder ouderen die het verzorgingstehuis in gingen en daaruit bleek dat maar liefst meer dan 80% van de mensen die werden opgenomen een matig tot slecht gebit hadden. Verzorgenden in de zorginstellingen hebben namelijk steeds minder tijd voor de ouderen om ze een goede mondverzorging te geven. Dit is zeker het geval als ouderen implantaten in hun gebit hebben zitten. Dit slechte gebit kan natuurlijk leiden tot nare gevolgen. Een niet goed onderhouden gebit kan namelijk lijden tot ontstekingen en pijn. Hierdoor gaan mensen slechter eten wat weer andere negatieve effecten als gevolg kan hebben. Vooral voor later kan dit leiden tot grote problemen, want volgens schattingen is in het jaar 2030 maar liefst 25% van de Nederlandse bevolking 65+. We moeten dus met zijn allen ervoor zorgen dat we zelf ons eigen gebit goed schoonhouden. Dit is niet alleen belangrijk voor ons gebit nu, maar ook voor ons gebit later. Zodat we pijn en eventuele ziektes kunnen voorkomen. |
| https://orfeokliniek.nl/ |
Veelgestelde vragen
Waarom hebben steeds meer volwassenen een beugel nodig?▼
Volwassenen kiezen steeds vaker voor een beugel, zowel om medische redenen als voor cosmetische verbetering. Dit wordt minder taboe en meer mensen willen rechte tanden hebben voor een beter uiterlijk.
Welke gevolgen heeft een slecht gebit?▼
Een slecht gebit kan leiden tot ontstekingen, pijn en slechter eten. Dit veroorzaakt negatieve effecten op de gezondheid en kan op lange termijn tot ernstige problemen leiden.
Hoe ziet het met tandverzorging in verzorgingstehuizen?▼
Onderzoek toont aan dat meer dan 80% van de ouderen die in een verzorgingstehuis opgenomen worden een matig tot slecht gebit hebben. Dit komt doordat verzorgenden steeds minder tijd hebben voor goede mondverzorging.
Waarom is tandverzorging op latere leeftijd belangrijk?▼
In 2030 zal 25% van de Nederlandse bevolking 65 jaar of ouder zijn. Goede tandverzorging nu voorkomt pijn en ziektes later en draagt bij aan betere gezondheid op oudere leeftijd.
Hoe onderhoud ik mijn gebit goed?▼
Je moet jezelf verantwoordelijk voelen voor het schoonhouden van je eigen gebit. Dit is niet alleen belangrijk voor nu, maar ook cruciaal voor je gezondheid en kwaliteit van leven op latere leeftijd.












