Slimmer ondernemen met een geïntegreerd POS system

Inhoudsopgave

◉ Ondernemend wijs ◉

Je staat in de winkel en een klant wil een product kopen, maar vraagt naar een variant die net niet in het schap ligt. De medewerker checkt snel de voorraad in het systeem, ziet dat de variant in een ander magazijn ligt, en belooft het product morgen thuis te bezorgen. De klant is blij, de verkoop is binnen, en de medewerker noteert de bestelling. Alles lijkt in orde, totdat ’s avonds blijkt dat het voorraadsysteem niet direct gesynchroniseerd was met de online winkel en de variant zojuist door een andere klant online is gekocht. De verkoop gaat alsnog verloren, de klant is teleurgesteld, en je medewerker is gefrustreerd.

Dit is het gevolg van systemen die los van elkaar functioneren. In de moderne retail en groothandel is een Point of Sale (POS) niet enkel een kassa. Het is een belangrijk contactpunt tussen jou, je inventaris en je klant, zowel in de fysieke winkel als online. Ondernemen gaat vlotter als al deze elementen als één geheel samenwerken.

Alle informatie is beschikbaar met een POS-systeem

Een modern POS-systeem dient als een dynamisch hulpmiddel voor inkoop en verkoop. Het is de plek waar alle verkoopkanalen samenkomen. Denk aan functies zoals het direct opzoeken van de actuele voorraadstatus, niet alleen die in de winkel, maar in alle magazijnen. Het stelt medewerkers in staat om bestellingen te plaatsen voor producten die niet op voorraad zijn of om online bestellingen in de winkel af te handelen. Het verbetert de communicatie en dienstverlening, omdat de verkoopmedewerker over alle benodigde informatie beschikt om de klant te helpen, ongeacht de complexiteit van de vraag of de bestelling.

Alles onder één dak door handige integraties 

Een van de grote voordelen van zo’n systeem is de mogelijkheid om deze te integreren. Een losstaand kassasysteem levert eilandjes van data op. Verkoopgegevens zijn gescheiden van voorraadinformatie, en klantgegevens staan weer ergens anders. Dit leidt tot fouten, vertragingen en een verslechterde klantervaring.

Een POS system integratie met het centrale Order Management Systeem (OMS) van Marello zorgt ervoor dat alle transacties direct de voorraad bijwerken. Een aankoop in de winkel zorgt onmiddellijk voor een correctie in de online voorraad, en andersom. Dit is met name belangrijk voor bedrijven die zowel B2B als B2C bedienen. Door deze synchronisatie weet iedereen, zowel je medewerkers als je klanten, altijd de waarheid over de beschikbaarheid van producten. Dit verhoogt de betrouwbaarheid en de snelheid van het hele bedrijfsproces.

De juiste koppelingen voor soepel ondernemen

Marello’s Digital Operations Platform (DOP) maakt dit mogelijk door flexibele Marello POS koppelingen te bieden. Het is een platform dat je bestaande systemen (zoals ERP’s, PIM’s en WMS’en) aan elkaar rijgt. Je hoeft je waardevolle, bestaande IT-landschap niet aan te passen maar alleen te combineren. 

Zo kun je het POS-systeem gebruiken als de bliksemsnelle, klantgerichte interface. De zwaardere administratieve taken, zoals facturering en accounting, blijven zoals voorheen in je vertrouwde ERP-systeem draaien. Dit vermindert de administratieve last, minimaliseert de kans op fouten, en zorgt ervoor dat je team zich kan focussen op waar ze goed in zijn: verkopen en service verlenen. Je zorgt ervoor dat de klant altijd en overal de juiste service krijgt, en houdt zelf het overzicht!

 

https://www.ondernemendwijs.nl/Slimmer-ondernemen-met-een-geïntegreerd-POS-system/

Gerelateerde berichten die u mogelijk interesseren.

Bedrijven
Diversiteit en inclusie in je bedrijf

Diversiteit en inclusie zijn belangrijke waarden geworden voor bedrijven die willen groeien en een positieve impact willen maken. Ondernemingen met

Bedrijven
Hoe werken vloerweegschalen?

Vloerweegschalen zijn een integraal onderdeel geworden van verschillende sectoren vanwege hun vermogen om grote en zware objecten met precisie te