Een burn out, wat nu?

Standaard

Wat is een burn out?

Een burn out wat is dit eigenlijk? Een Burn-out is een bepaalde toestand van overspannendheid, dit komt door aanleiding van emotionele overbelasting. Heb je last van een burn-out dan voel je je opgebrand, je hebt geen energie meer om iets op te pakken of om nog werk te verrichten. Het komt veel voor bij mensen die werken in beroepen waar veel contact bij komt kijken, dit kan zijn in welzijnswerk, de zorg en onderwijs. Grotendeels hebben werkende vrouwen last van een burn-out, maar ook bij managers komt het vaker voor als bij andere mensen. Vaak wordt ook wel gezegd wanneer iemand een burn-out heeft dat deze persoon overspannen is. Maar er is een duidelijk verschil tussen overspannenheid en een burn-out. Wanneer iemand overspannen is, dan komt dit meestal door een korte termijnoorzaak. Denk aan op het werk als de zaken niet goed lopen, er komt meer druk op de ketel waardoor de spanningen enorm oplopen dit kan leiden tot overspanning. Maar bij een burn-out is het al een hele tijd bezig, dan ben je al een hele tijd geleden over je grenzen heen gegaan. Wel wordt overspanning gezien als het begin stadium van een burn-out.

Behandeling van een burn out

Burn-out kun je behandelen. Een burn-out behandeling is vaak een kortdurende psychotherapie, de psychotherapeute gaat dan samen met je na wat de oorzaak is van de klachten en probeert deze te verhelpen door er onder andere over te praten met deze persoon waardoor het kan opluchten en je alweer meer ontspant. Ligt de oorzaak op het werk dan wordt vaak het bedrijf ook op de hoogte gebracht deze kunnen dan helpen bij het opnieuw opbouwen van de werkbelasting. Een burn-out behandeling kun je ook zelf, door routine in leven te bouwen heb je een vast patroon iedere dag hierdoor hoef je niet iedere dag opnieuw te bedenken wat je die dag eens allemaal zal gaan doen, zonder dat je het door hebt vergt dit ook veel energie van je. Hierdoor gaat je energiebalans ook weer stijgen, voel je je weer goed begin dan niet per direct met werken, begin weer met werken of begin de werkbelasting weer rustig op te bouwen wanneer je alle chaos onder controle hebt. Heb je je leven op orde en georganiseerd dan voel je je vaak veel beter en verdwijnt de burn-out ook langzaam maar zeker.

https://marianneantuma.com/themas/mentale-focus/