5 tips voor een ijzersterk logo ontwerp

Standaard

Een ijzersterk logo laten ontwerpen kan best lastig zijn! Wat zijn de kenmerken van zo’n logo? Waarop moet je letten, wanneer je aan de slag gaat met een logo ontwerp? In dit artikel vind je vijf handige tips, die je hierbij kunnen helpen. Houd er rekening mee, dat een logo slechts een onderdeel is van je huisstijl. Briefpapier, je

Tip 1: schakel een professionele vormgever in

Maak het jezelf makkelijker en verzeker je van een hoge kwaliteit, door een professionele vormgever in te schakelen voor het ontwerpen van een logo. Een vormgever beschikt over de programma’s en ervaring om tot een fraai, kwalitatief goed logo ontwerp te komen.

Tip 2: zorg dat je logo uniek is

Kijk niet naar de logo’s van je concurrenten, maar creëer een eigen, uniek logo. Het voorkomt dat mensen logo’s van jou en je concurrenten door elkaar halen. Dit verkleint de kans dat consumenten een product bij je afnemen.

Tip 3: kies voor de juiste combinatie van kleuren

Belangrijk onderdeel bij het ontwerpen van een logo is het kiezen van de juiste kleuren. Zorg dat de kleuren aansluiten op de doelgroep van je organisatie. Jongeren houden van felle kleuren, terwijl zakelijke afnemers sneller voor een kleur als blauw of grijs prefereren. Het heeft te maken met de betekenis van verschillende kleuren.

Tip 4: houd het logo rustig

Voorkom dat je tal van extra’s aan je logo toevoegt; een druk lettertype, een symbool, enzovoorts. Het maakt het logo onnodig druk. Dit zal consumenten eerder afschrikken, dan dat het ze aanspreekt. Zonde, wat het kan je klanten kosten! Daarbij maakt het gebruik van symbolen logo’s vaak al snel generiek.

Tip 5: ga niet mee met trends bij een logo ontwerp

Een logo moet tijdloos zijn. Zorg er om deze reden voor, dat je niet meegaat met trends bij het ontwikkelen van een logo ontwerp. Het voorkomt dat het logo over een paar jaar opnieuw ontworpen moet worden. Iets wat je wilt voorkomen en voor verwarring bij je klanten kan zorgen. Een subtiele wijziging doorvoeren, zoals Google dat regelmatig doet, zorgt ervoor dat je logo met de tijd mee gaat.