Hoe breng je een nieuw product op de markt?

Standaard

Goede producten vormen de basis van veel groeiende bedrijven. Als bedrijf wil je daarom ook producten ontwikkelen, die aanslaan bij de doelgroep. Maar hoe ontwikkel je nu een product wat als warme broodjes over de toonbank gaat?

De succesvolle bedrijven laten het product ontwikkelproces niet aan het toeval over, maar maken gebruik van een doordacht ontwikkelproces. Dit proces maximaliseert de kans op een succesvol product, en minimaliseert het risico van een falend product.

Een essentieel aspect van het ontwikkelen van sterke producten, is een sterk proces. Hiertoe behoort een creatieve omgeving, een goede brainstormsessie, prototypes en voldoende product testen.

In dit artikel vertellen we alle geheimen die het productontwikkelproces, en dus ook je product, tot een succes maken.

Inspiratievolle omgeving voor idee ontwikkeling

In welke branche je ook zit, elk nieuw product begint met een idee. Deze ideeën zijn vaak afkomstig van medewerkers, klanten, partners of anderen. Het vergaren van goede ideeën is dus van groots belang. 

Je vraagt je nu vast af, ‘hoe zorg ik ervoor dat ik goede ideeën bedenk?’. Helaas is hier geen kant en klaar antwoord op te geven. Wat wel helpt, is het vinden van een gunstige omgeving waarin innovatie kan plaatsvinden. Door inspiratievolle omgevingen ontstaan er over het algemeen meer interessante ideeën. 

Zorg ervoor dat één persoon (of team) verantwoordelijk is voor het creëren van deze omgeving. Voorzie de omgeving bijvoorbeeld ook met een ideeën-bus, waarbij medewerkers ideeën op een laagdrempelige wijze kunnen indienen.

Maak ook duidelijk dat nieuwe ideeën of producten geen revolutionaire game-changers hoeven te zijn. Veel succesvolle ideeën zijn slechts verbeteringen van bestaande producten. 

Het brainstormen van ideeën

Zodra je alle ideeën verzameld heb, is het belangrijk om de waardevolle ideeën te scheiden van de minder waardevolle ideeën. Dit kan door middel van regelmatige brainstormsessies. De voorbereiding van een goede brainstormsessie kost vaak meer dan de brainstormsessie zelf.

Kies voor de brainstorm een begeleider die de sessie kan leiden en ervoor zorgt dat iedereen iets kan inbrengen. Zorg daarnaast dat er verschillende soorten deelnemers deelnemen aan de brainstorm. Je wilt niet dat alle ideeën gecontroleerd worden door medewerkers met dezelfde belangen. Probeer daarom uit elk team of elke afdeling minimaal 1 medewerker te kiezen die kan deelnemen aan de brainstorm.

Prototypes ontwikkelen

Voordat je het definitieve product ontwikkelt, moet je eerst op de hoogte zijn van alle aspecten van het product. Hoe is het product in gebruik, waar moet je aan denken tijdens de productie en is het product veilig in gebruik? Dergelijke vragen kunnen beantwoordt worden door een prototype te ontwikkelen.

Dankzij nieuwe product ontwerptechnieken zoals CAD, 3D-printen en andere technieken, is het realiseren van een prototype nog nooit zo eenvoudig geweest. Heeft u zelf niet de middelen in huis, kunt u altijd een product ontwerpbureau inschakelen. Zij hebben vaak de meest recente software en kunnen binnen no-time een prototype ontwikkelen.

Test het product uitvoerig

Zodra je een prototype ontwikkeld hebt, is het mogelijk om dit product te testen. Wat vind je doelgroep van het product? Door een selecte groep klanten een pilot-product te geven kun je veel informatie verzamelen.

Sommige producten hebben mogelijk meer aanpassing of validatie nodig voordat het productieproces begint. Door een goede pilot kun je dit vooraf vaststellen, en voorkom je ongewenste kosten.

 

https://www.b-engineering.nl/specialismen/product-design