Ondernemers blog
Image default
Marketing

4 redenen waarom social media marketing een goed idee is

Iets wat tegenwoordig vrijwel volledig ondenkbaar is uit het dagelijks leven is social media. Het is al lang niet meer het geval dat alleen particulieren gebruik maken van social mediakanalen als Facebook, Instagram, YouTube, LinkedIn, Twitter. Het gebruik van social media is ook bij bedrijven een echte must. Dit is waarom!

Social media marketing uitbesteden

Je kunt er als bedrijf voor kiezen om zelf aan social media marketing te doen, of om deze taak uit te besteden aan bijvoorbeeld een online marketingbureau. Het voordeel aan het zelf doen is dat je er volledig zicht op hebt en kunt uitvoeren hoe en wat je wilt. Het nadeel is dat dit ook tot minder goede resultaten kan leiden, dan dat je het uitbesteed aan iemand die hier gespecialiseerd in is. Realiseer je ook dat het enige tijd vergt om de gewenste resultaten te krijgen. Wellicht besteed jij te tijd liever aan iets anders, zoals het ondernemen zelf. Het voordeel aan een online marketingbureau is dat zij over de benodigde (en vaak betaalde) tools beschikken. Zo hoef jij deze niet meer aan te schaffen. Ook hebben zij een brede kennis in hun vakgebied en weten zij vaak wat wel en niet gaat werken. Een nadeel kan zijn dat je niet volledig kunt bepalen hoe de uitvoering is. Echter krijg je in de meeste gevallen wel een transparantie inzicht (en overzicht) in wat het bureau voor je uitzoekt en uitvoert. 

Naamsbekendheid vergroten

Een van de grootste voordelen van social media marketing is dat je de naamsbekendheid van je bedrijf vergroot. Dit komt doordat je de online aanwezigheid van je bedrijf vergroot wordt en dit positieve gevolgen op het bereik van je merk, bedrijf en/of product heeft. Het kan ook mogelijk zijn dat er een trend ontstaat bij alle aspecten. Consumenten of potentiële consumenten herkennen je merknaam, product-/dienstnaam en de naam van het bedrijf dankzij dit goede marketinginstrument. Doordat social mediagebruikers steeds meer met jouw bedrijf worden geconfronteerd via social media, wordt hun koopgedrag steeds meer beïnvloedbaar. Dit is prettig voor jou als bedrijf, want dit is een mooie opening om op in te spelen. 

Niet achterblijven op concurrenten

De kans is vrij aanwezig dat de concurrenten in jouw branche al enige tijd gebruikmaken van social media. Dit betekent dat de kans ook vrij groot is dat zij hierop voorlopen. Schrik hier niet van! Dat wil nog niet zeggen dat zij dit op de juiste manier doen. Er zijn een hoop bedrijven die eigenlijk geen idee hebben wat ze op social media doen en hoe ze precies gewenste doelen kunnen bereiken. Dit vergt namelijk enige kennis en strategie. Social media kan dus alsnog, vroeg of laat, een waardevolle toevoeging zijn voor jouw bedrijf.

Positieve invloed op SEO

Iets wat je misschien nog niet wist, is dat social media een grote invloed heeft op zoekmachineoptimalisatie (SEO). Social mediasignalen hebben een grote invloed op de ranking van Google. Dit werkt ongeveer op dezelfde manier als backlinks bij linkbuilding en positieve referenties. Als iemand (elke social mediagebruiker) een websiteartikel via social media post, liked of deelt, dan gaat Google ervan uit dat deze persoon de informatie waardevol vindt. Dus kortgezegd: hoe actiever jouw bedrijf is op social media, hoe beter de website zal gaan scoren op Google.

Relatief goedkoop

Last but not least: het is relatief goedkoop om social media marketing uit te voeren. Dan is het wel belangrijk om erbij te zeggen dat het eraan ligt of je ook wilt adverteren of niet. Adverteren kan het namelijk iets prijziger maken, want je plaatst betaalde advertenties. Gelukkig heb je dit zelf volledig in de hand. Je kunt namelijk zelf een budget bepalen en instellen. Wil je €5,- per week instellen als budget voor social media? Dat kan! Wil je €20,- instellen als wekelijks budget? Dat kan ook! Wil je €250,- instellen? Akkoord. Het fijne hieraan is ook dat je ook niet aan iets vast zit. Je kunt er per post voor kiezen om een advertentie aan te maken en een budget hiervoor in te stellen. Je hoeft dus niet elke post te adverteren. De keuze is aan jou! Los hiervan kun je altijd nog (gratis) hashtags en tags gebruiken. Deze kun je effectiever maken door de juiste zoekwoorden te gebruiken die eventueel voortkomen uit een zoekwoordenonderzoek. 

Social media marketing tips

  • Plaats social media logo-knoppen op je website die doorlinken naar het desbetreffende social mediakanaal. Dit maakt het voor (potentiële)klanten gemakkelijker om je social mediakanalen te vinden en te bekijken. Het is zo ook mogelijk voor hen om content te delen met hun netwerk.
  • Richt je op een specifieke doelgroep als je een social mediakanaal uitkiest. Niet elk kanaal is namelijk passend voor elke doelgroep. Bedrijven zullen bijvoorbeeld meer interactie hebben op LinkedIn, dan op Facebook of Twitter. Als je doelgroep tieners is, dan is de kans groot dat je meer interactie met hen creëert op Instagram, YouTube en Tiktok, dan op LinkedIn. 
  • Begin met 1 of 2 social mediakanalen. Zodra deze goed lopen kun je er altijd voor kiezen om je ook te richten op andere kanalen. Elk kanaal werkt weer anders namelijk, en er is enige tijd nodig om alle ins en outs te weten van een kanaal om hier maximaal voordeel op te pakken.
  • Start met het opbouwen van een reputatie via het social mediakanaal. Het is via social media relatief erg makkelijk om een bepaalde reputatie op te bouwen. Daarentegen kan het ook minder goed uitpakken, dus blijf er goed over nadenken hoe jij je als bedrijf wilt positioneren en wat je aan (potentiële)klanten wilt laten zien.

Kortom, social media adverteren is echt een must-do voor ieder bedrijf! Blijf niet achter op je concurrenten en haal er een (enorm) voordeel uit.